onsdag 15 september 2010

Sista veckan och det är halvlek.

Under den sista valveckan har Norrköping verkligen fått fart och aktivismen har legat på en hög nivå. Som KL för Norrköping måste jag säga att jag är grymt stolt över de pirater som har deltagit på alla möten, som deltagit i utbildningen, som offrat sin fritid för att stödja och hjälpa PP så mycket som möjligt. Tack så hemskt mycket allihop, ni gör mitt jobb enkelt och väldigt roligt när ni engagerar er så som ni gjort.

I måndags var jag och Beelzebjörn på Kungsgårdsgymnasiet och stod vid ett bokbord större delen av förmiddagen, senare samma dag så var det även dags för ett möte. Förutom mitt evinnerliga tjat om aktivism och affischering kom grundlagsändringen som berör båda yttrandefriheten och offentlighetsprincipen på tal. Vi hoppas att i Norrköping försöka få ut vad den innefattar en kort tid efter valet. Senare samma kväll fick jag ett telefonsamtal, tre aktivister, Tord, BG och Fredrik var ute och affischerade i skydd av mörkret. De hade fått slut på affischer och åkte förbi mitt hus i jakt på fler att tapetsera staden med. Tack så mycket, sjukt kul med verkligen engagerade människor.

På tisdagen satte jag mig på ett tåg och åkte till Cloetta Center i Linköping, det var näligen dags för ett bokbord till, samt en debatt med allas vår egen Stefan Flod. Saken som gjorde den här upplevelsen var att de 5000 (!) eleverna som var där verkade generellt intresserade av vad vi hade att säga och de förstod varför det var så viktigt. Att vi har ett starkt stöd bland unga (och att SD inte har det) visade sig tydligt, När Stefan presenterade sig jublade och skrek publiken högt, när SD blev presenterade buades de ut totalt. Det var en grym upplevelse och en bra debatt om man bortser från skatter, skatter, skatter och ehh.. skatter.
Efter Linköping, så drog jag, Marit, Tobie med flera till Norrköping för att få en utbildning i kommunen och kommunpolitik. Miljöpartiets Mattias Stenberg var den som ställde upp på att utbilda oss, sharing i caring.


Idag har vi varit på min kära gamla gymnasieskola, De Geergymnasiet för att ha ett bokbord och delta i en debatt. Maria Wetterstrand var på skolan samtidigt men deltog tyvärr inte i debatten. För vår del så var det Beelze som stod uppe och höll låda medans jag satt i publiken och trollade alliansen for the lulz. När jag har tråkigt är jag ond.. för nöjes skull. BG var också med under hela dagen och som vanligt var det "rent mjöl i påsen" - kampanjen vi fick stå och prata om mest. Det som är roligt är ju att de flesta faktiskt tar rent mjöl påsar. Vad de gör med dom vill vi nog inte veta...

På torsdag är det dags att grabba tag i mitt bokbordkit, ta mig till Hagagymnasiet i Norrköping och hålla låda tillsammans med andra pirater. Det kommer säkert gå strålande, och jag ska packa mer mjöl.

Men tack så mycket alla pirater och Mattias Stenberg, nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar