måndag 17 maj 2010

Ett självklart val

Då var jag hemma igen från Umeå, tanken var att jag skulle ha en politiskt fri helg och hälsa på min bror vilket det också blev.


Men en sak styrde in mina tankar på politik när jag var där uppe. Jag råkade höra en konversation mellan två äldre män som diskuterade huruvida det var bra att ha pizzerior i en liten stad vid namn Vilhelmina eller inte. Till en början fann jag inte diskussionen om stadens två pizzerior speciellt intressant men lyssnade för dialektens skull, den var helt makalös. Men jag blev dock lite ställd när den ene av de båda männen vräkte ur sig:


Pizza förstör, ungarna vill inte ha annat och utländskt bus hör inte hemma i Vilhelmina. Där står tiden still och så ska det förbli.”


Herregud… Jag associerade det han sa till både Sverige Demokraterna och Kristdemokraterna. Dels att han tyckte att de förstörde Vilhelminas matkultur, byta ut palt mot pizza.. Hur vågar dom, man ska ju bevara det gamla.


Bevara Sverige svenskt och bevara det gamla…


Jag tror både KD och SD kan ha missat ett ganska populärt och viktigt ord, nämligen utveckling. Utveckling är en process varvid förändring sker, men varför förändras? Det är säkert jättekul att stå och trampa på samma ställe när man ser resten av världen rusa förbi.


Eller inte..


Samhällets utveckling liksom den biologiska evolutionen går inte att stoppa. Jag menar inte att förändring och utveckling är enkelt eller okomplicerat på något sätt, tvärtom kan det vara svårt och kräver både förberedelse och en viss flexibilitet för att man ska kunna hantera situationer på bästa sätt. Men om utveckling är oundvikligt, vill man verkligen ha partier som håller fast vid gamla ideal och värderingar i riksdagen och regeringen?


Eller vill man ha ett parti som är öppet för nya intryck, ny teknologi, ny kunskap och en delad kultur? Som vill nyttja denna nya kunskap och kultur och utvecklas genom detta. Som vill skapa en stabil och hållbar utveckling i Sverige där varje medborgare kan känna sig trygg. Ett parti som lyssnar på folket, som inte är rädda för att ta konflikter, som vill slåss för varje människas rätt till integritet, kultur och kunskap. Ett parti som tar de viktiga frågorna först, som inte sticker huvudet i sanden och vänder på skattesatser i ett patetiskt försök att avleda uppmärksamheten från kränkande lagar och missbrukad makt.


Ett sådant parti vill jag se i riksdag, regering, landsting och kommun. Piratpartiet är tryggt, säkert och kommer inte att svika väljarnas förtroende såsom Alliansen har gjort.


Om du står för utveckling, om du vill se ett rättssäkert och tryggt Sverige som värnar om dina rättigheter bör du rösta pirat.


Ett självklart val kan man tycka.

4 kommentarer:

  1. Två trevliga inlägg, vore dock intressant att veta vad tanken bakom bloggens namn är :-)

    T9 låter ju inte likt vare sig Malin eller Mirre så det lär väl syfta på något annat?

    Mvh

    /J-O

    SvaraRadera
  2. Namnet Kapten T9 skulle jag kunna sprida lite ljus över, i egenskap av upphovsman, men eftersom jag just nu ligger i samtal med en advokat om möjligheten att stämma Malin för olovligt användande av mitt alster, gör jag nog bäst i att inte yttra mig ^^

    SvaraRadera
  3. @J-O, Jag hade ett litet missöde med min mobil telefon runt 4 på natten efter en skaplig krogrunda. Inte nog med att jag skickade smset till fel Björn (Beelze), utan jag hyllade T9 för att jag tyckte att det gick fantastiskt bra att skriva trots mitt tillstånd... Sen visa det sig att riktigt så bra hade det inte gått ialf.. Och sen dess så har det varit kapten T9 som gäller ;)

    SvaraRadera
  4. Tack och lov är jag en snäll kille som inte ältar sånt där:

    "krogenm o en masse med kul blir brae. älskat t9 på bäst"

    ...etc ^^

    SvaraRadera